Așa că, de la începutul anului și până acum, profesorii LCCR, colaboratori ai Institutului Limbii Române din toate țările în care proiectul funcționează (Italia, Spania, Belgia, Franța, Marea Britanie, Irlanda, Portugalia) au realizat numeroase activități extracurriculare, printre care și aceasta, dedicată scrisului de mână, dezvoltată după un proiect de suflet al unor profesoare prietene din Italiei (Cătălina Eugenia Bîrdea, Adriana Ioana Opriș, Lucia Ileana Pop), la care s-au alăturat imediat și alte colege din Italia și Spania, ajungând să participe la proiect un număr de aproximativ treizeci de colaboratoare ale Institutului Limbii Române: Silvia Elena Păun, Alice Chilcos, Ioana Dolca, Lungu Gabriela, Vivianne Gherghel, Nina Toma, Angela Nicoară, Valentina Popa, Ana Maria Tomaziu, Mihaela Petrea, Florina Ionescu, Carmen Bălan (Italia), Paula Manolache, Mirela Iuliana Bondoc, Sanda Schuller, Marioara Panaite, Mariana Toma, Carmen Pogonici, Rodica Brezae, Cecilia Stan Tomescu, Mihaela Ispas, Maria Octavia Iancu, Cristina Elena Stoica, Laura Hrițcu, Ionela Dojană (Spania).
Scrisul de mână, marginalizat din cauza telefoanelor mobile și a computerului, care atrag azi tot mai mulți elevi, are o importanță deosebită, pe care puțini o cunosc. El contribuie la dezvoltarea limbajului, îmbunătățirea memoriei, creșterea capacității de exprimare, dezvoltarea creativității, îmbunătățirea abilităților motorii și exprimarea emoțiilor. După cum afirma și Umberto Eco, „scisul de mână exprimă sufletul nostru, stilul sau personalitatea.”
Obiectivele acestui proiect au fost: să cunoască importanța scrisului de mână, să conștientizeze faptul că scrisul de mână ne oglindește personalitatea, să știe că sunt specialiști care reușesc să ne caracterizeze analizându-ne scrisul de mână, să citească texte scrise de cei mai importanți oameni de cultură români, să-și îmbogățească, fără prea mult efort, cunoștințele legate de marile personalități din cultura noastră, să aleagă textul pe care-l iubesc cel mai mult sau cel în care se regăsesc, să scrie cât mai frumos și mai corect textul ales.
Conștiente fiind de beneficiile scrisului de mână, cu mare entuziasm am pornit acest frumos proiect numit „Iubim scrisul de mână” chiar în ziua în care era sărbătorit, la 23 ianuarie. Am scris mai întâi noi, profesoarele, un text pe care l-am dat drept model, le-am spus apoi elevilor noștri că așteptăm și de la ei să facă ceea ce am făcut noi, adică să-și aleagă fiecare un text pe care să îl copieze. Le-am făcut și niște propuneri de citate, poezii sau alte texte dintre care să-și aleagă ce-i reprezintă, ce le place cel mai mult. Așa că activitatea noastră, la care au participat elevi de la clasa I până în ultimul an de liceu, i-a făcut să citească și texte noi sau să cunoască personalități din cultura română despre care nu știau prea multe lucruri.
Le-am dat apoi câteva zile în care să facă ce le-am cerut, iar rezultatul a fost minunat. Am primit sute de fotografii cu texte scrise de mână din foarte mulți oameni din cultura română printre care: Mihai Eminescu, Nichita Stănescu, Tudor Arghezi, Lucian Blaga, Ion Minulescu, George Coșbuc, Grigore Vieru, Vasile Alecsandri, Adrian Păunescu, Ana Blandiana, George Sion, Octavian Goga, Marin Sorescu, Alexei Mateevici, Otilia Cazimir, Ștefan Octavian Iosif, George Topârceanu, Elena Farago, Ion Creangă, Ioan Slavici, Ion Luca Caragiale, Marin Preda, Nicolae Steinhardt, Liviu Rebreanu, Elena Vulpescu, Nicolae Iorga, Constantin Brâncuși, Emil Cioran, Petre Țuțea, George Enescu, Maria, Regina României, Radu Beligan, Amza Pellea etc.
Elevii au ales autorul preferat sau opera preferată în funcție de vârstă și de sensibilitatea fiecăruia și a fost o plăcere să descoperim preferințele lor, dar și străduința tuturor de a scrie cât mai frumos și cât mai corect.
Proiectul a fost unul de succes, apreciat de elevii participanți și de părinții lor, dar și de cei care au avut apoi prilejul să vadă postările noastre pe Facebook, unde au fost publicate peste cinci sute de fotografii. Așadar, am promis că vom sărbători scrisul de mână în fiecare an pentru a-i stimula pe copii să dedice timp și pasiune atât lecturii, cât și scrisului de mână.
Prin implicarea în acest proiect, I.L.R. își confirmă, o dată în plus, menirea și vocația de susținere și promovare a valorilor limbii și culturii românești, în contextul unei educații multilingvistice.